چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
کد مطلب : 5088

10 دلیل عدم تمرکز و روش های بهبود آن

آیا هنگام تکمیل یک پروژه در تمرکز کردن مشکل دارید - در حالی که اطرافیان شما می توانند دوره های طولانی را صرفاً روی یک چیز خاص متمرکز کنند؟ اگر پاسخ شما بله است، مطمئنا شما تنها نیستید. پس چرا اینطور است؟ چگونه است که برخی از افراد می توانند بر روی یک کار تمرکز کنند و دیگران به نظر نمی توانند ذهن سرگردان خود را کنترل کنند؟
10 دلیل عدم تمرکز و روش های بهبود آن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ۲ فوریت، خوب، برخی از تیپ های شخصیتی در تمرکز بیشتر مشکل دارند. اما دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود تمرکز شما برایتان دشوار باشد. در اینجا برخی از شایع ترین علل این مسئله ذکر می شود:
1 – نبود خواب کافی:
بی دلیل نیست که بسیاری از متخصصان دائماً در مورد اهمیت خواب صحبت می کنند. خواب کافی نه تنها به بدن شما کمک می کند تا استراحت و شارژ کند، بلکه به ذهن شما نیز کمک می کند. این بدان معنی است که عدم دریافت کافی خواب می تواند به طور جدی برای هر دو مضر باشد - اگرچه ذهن شما بار سنگین آن را تحمل می کند. تمرکز شما محدود می شود، زیرا مغز شما خسته و گیج شده است و همینطور زمان کافی برای آماده شدن برای روز و تمام چالش هایی که به همراه دارد را نداشته است.
تنها کاری که نیاز دارد انجام دهد این است که خاموش شود و خود را بازیابی کند - حتی در میان کارهای مهم! در حال حاضر، ممکن است فکر کنید که به اندازه کافی می خوابید - با این حال، هنوز هم می توانید متوجه شوید که در تمرکز مشکل دارید. در این صورت، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید که آیا اختلال خواب دارید یا خیر. حتی اگر به مقدار توصیه شده بخوابید، ممکن است خواب شما منقطع شود یا کیفیت مورد نظر را نداشته باشد. خواب عمیق و آرام (REM) چیزی است که واقعاً به آن نیاز دارید، و اگر به مقدار کافی نخوابید، عواقب آن را متحمل خواهید شد. علاوه بر این، کم خوابی حتی می تواند منجر به افسردگی شود و تمرکز را سخت تر کند.
2 - حواس پرتی بیش از حد:
بیشتر مردم در عصر امروزی تمایل دارند با چندین دستگاه الکترونیکی به طور همزمان تعامل داشته باشند - مانند استفاده از تلفن و لپ تاپ خود در حالی که تلویزیون در پس زمینه پخش می شود. می توانید بگویید "این فقط سبک زندگی است" - اما تنها نتیجه آن این است که تمرکز شما را چند قسمت می کند. همچنین این در مکالمات شما نیز نقش دارد. هنگام تعامل با دیگران - چه به صورت مجازی و چه در زندگی واقعی - فکر می‌کنید که توجه کامل خود را به کار خود معطوف می‌کنید، اما با ایجاد صدای مداوم تلویزیون در پس‌زمینه یا صدای زنگ تلفن شما هر چند ثانیه، منابع حواس پرتی زیادی وجود دارد که تمرکز شما ره برهم بریزد. . چند ثانیه توجه کنید و در نظر بگیرید که چگونه همه دستگاه‌های شما می توانند مانع تمرکز تان شوند. زمانی که نیاز به تمرکز دقیق بر روی چیزی دارید آن ها را خاموش کنید یا حتی الامکان از آن ها فاصله بگیرید.

3 - عدم برخورد با مشکلات:
اغلب گفته می شود که شخصی که بیشتر از همه شکایت می کند، بیشترین توجه را به خود جلب می کند. وقتی صحبت از تمرکز می شود، «مشغله ذهنی» چیزی است که می تواند بسیار مهم باشد. اگر مشکلی نادیده گرفته شود یا کنترل نشود، شما دائماً به آن فکر می کنید و اینکه چگونه باید به آن رسیدگی کنید - اما هرگز کاری در مورد آن انجام نمی دهید. کلید جلوگیری از بروز چنین درگیری های ذهنی در زمان تمرکز، این است که واقعاً برای حل آنها قدم بردارید. افزودن موردی در فهرست کارهای روزانه تان، یا قرار ملاقاتی که به تعویق انداخته‌اید، می‌تواند به آرام کردن صدای درون سر شما کمک کند. حتی اگر مشکل را نمی توان فوراً حل کرد، فقط شروع به کار بر روی آن می تواند ذهن شما را کمی خالی کند و تمرکز شما را مجدداً برگرداند. 
4 - نداشتن برنامه درست:
این یکی با نکته قبلی همراه است. وقتی با چیزی سر و کار دارید، کورکورانه به آن نپردازید - برنامه ای برای نحوه برخورد با آن داشته باشید - به این ترتیب بسیار ساده تر و کارآمدتر عمل خواهید کرد. مکانیک ها هنگام چک کردن خودرو همین کار را انجام می دهند، و همینطور وقتی پزشکان وقتی به آنها مراجعه می کنید. این کار می تواند چیز بسیار ساده ای باشد - مانند تهیه یک چک لیست کوچک برای رفتن به فروشگاه. یا یک چیز جامع تر - مانند ترسیم نقشه های  بزرگ از پروژه بعدی خانه خود. در هر صورت، آماده سازی مهم است - صرف نظر از اینکه چگونه آماده سازی را انجام می دهید.
 5 – نداشتن ورزش کافی:
استراحت نکردن به اندازه کافی مشکل بزرگی است، اما عدم تحرک کافی نیز مشکل بزرگی است. ورزش منظم نه تنها شما را سالم نگه می دارد، بلکه راهی عالی برای تحریک بدن شماست. بله، با وجود ساعات کاری زیاد و کمبود وقت آزاد - خیلی راحت تر است برایمان که ورزش را به تعویق بیندازیم، اما فقدان ورزش، خواه ناخواه تاثیر خود را بر بدن و ذهن می گذارد! ورزش منظم باعث افزایش انعطاف پذیری مغز، افزایش هورمون ها و کاهش استرس می شود. حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و با اضطراب و افسردگی مبارزه می کند. همه این عوامل می توانند روی تمرکز شما تاثیر بگذارند! بنابراین حتی اگر نمیتوانید برای ورزش کاری کنید، به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید، کمی ورزش کنید تا به ذهن و بدنتان کمک کند کارآمدتر عمل کنند.

 6 - کار در یک محیط نامنظم و شلوغ:
اگر شما می توانید به سرعت و کارایی بالا در یک فضای کاری شلوغ کار کنید، قطعا در اقلیت هستید ، اما اگر نمیتوانید، باید نظمی در فضای کاری خود ایجاد کنید. یک فضای نامرتب ممکن است بطور مستقیم شما را آزار ندهد، اما می تواند ضمیر ناخودآگاه شما را تحت تاثیر قرار دهد. کاغذها، پوشه‌ها، سطل زباله پر، و کاغذ های باطله در سرتاسر میز شما فقط حواس‌پرتی را برای مغز شما به همراه دارند - به این معنی که باید از شر آنها خلاص شوید. فضای کاری هیچ کس نمی تواند کاملاً بی عیب و نقص باشد، و شما آزادید که فضای کاری خود را شخصی سازی کنید، اما به اندازه کافی فضای خالی و مرتب در اختیار خود قرار دهید تا بتوانید به راحتی روی یک کار معین تمرکز کنید.
 7-  ADHD تشخیص داده نشده:
آیا در گوش دادن به افراد، پیروی از دستورالعمل ها و اولویت بندی وظایف مشکل دارید؟ آیا اغلب تحریک پذیر، بی قرار، و در دستیابی به آرامش زیاد مشکل دارید؟ آیا اغلب دیر می کنید؟ اینها علائم احتمالی ADHD در بزرگسالان هستند - به این معنی که اگر در مورد شما صدق کنند، در تمرکز بر کارها یا صحبت با اکثر افراد مشکل جدی دارید. اگر فکر می کنید ممکن است ADHD بزرگسالان داشته باشید، بهتر است در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. آنها شما را در مسیری درست راهنمایی خواهند کرد - چه تجویز دارو، چه ارجاع شما به یک درمانگر که می تواند راه های جایگزینی برای کاهش علائم شما ارائه دهد.
انتهای پیام/.
https://2foriat.ir/vdcc.4qpa2bqx4la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما